Jak dobierać opony? Na jakie sprawy zwracać uwagę? Co jest najbardziej istotne w tej dziedzinie?

Każda z opon wydaje się być taka sama, na pewno tak się to przedstawia na pierwszy rzut oka, jednakże w rzeczywistości różnią się rodzajem gumy, bieżnikiem, wielkością, a także przeznaczeniem. To ten z elementów w aucie, jaki odpowiada za poczucie bezpieczeństwa, jak i za radość z jeżdżenia oraz spalanie. Opony można podzielić na trzy grupy, są w związku z tym opony letnie, zimowe i uniwersalne. Trzeba pamiętać jednak o innych, specjalnych typach, jak opony terenowe.

Trzeba inwestować jednocześnie w letnie, jak i zimowe opony. Jest to związane na pewno ze sporymi kosztami, ale trzeba mieć na uwadze, iż całoroczna opona nie będzie ani zimowa, ani letnia, to nie zagwarantuje bezpieczeństwa czy komfortu jazdy o żadnej porze roku. (Opony rolnicze) Zimówki, jak kormoran opony, są zrobione z miękkiej gumy, co gwarantuje świetną przyczepność na mokrym śniegu, letnie natomiast są twardsze, przez co lepiej trzymają się asfaltowej powierzchni.

opony

Autor: Wolfgang
Źródło: http://www.flickr.com

Co więcej, zimówki posiadają dodatkowe rowki, które poprawiają przyczepność na zamarzniętych drogach. Prócz rozróżnienia na letnie oraz zimowe opony istnieje również podział według wielkości, szerokości jak i wysokości, to znaczy profilu, w zależności od wielkości czy typu auta, dla którego są przeznaczone. (Opony Kormoran) Są również opony z bieżnikiem symetrycznym oraz asymetrycznym, inaczej zwane opony kierunkowe, które mają bieżnik skierowany w stronę jazdy, przykładowo opony barum. Natomiast w przypadku tych opon reguła jest niestety prosta - im większy rozmiar, tym wyższa cena. Najlepsze opony

Zanim jednak pomyślimy o zakupie ogumienia, należy sprawdzać w jakim stanie są obecne. Jak możemy to zrobić? Sposób jest naprawdę prosty, weźmy po prostu monetę oraz przesuńmy ją wzdłuż wyżłobienia w bieżniku. Jeżeli napotkamy tam na delikatne wzniesienie to oznacza, że opona nie jest aż tak całkiem wytarta. Brak wzniesienia to jednakże brak bieżnika. Dobrze jednak dobrze zbadać jej przydatność, najlepiej więc wziąć linijkę oraz zmierzyć nią głębokość wycięcia w bieżniku. Jeśli wynosi ona mniej więcej trzy milimetry, to warto już na pewno przygotować się na kupno nowego kompletu. Są tacy, którzy mówią o wartości 1,6 milimetrów, jako absolutne minimum, należy jednak odradzić doprowadzanie opon do tego stanu ze względu na bezpieczeństwo. Opona taka bowiem utraciła własną początkową przyczepność, co nie powinno mieć miejsca.